AI zou je kunnen onderverdelen in twee soorten van applicaties:
1. Als onderdeel van een applicatie. Je zou kunnen proberen om een route planning systeem met behulp van AI te verbeteren.
2. Als onderdeel van de systeem software. Je zou kunnnen proberen om met AI de veiligheid van je computer systeem te verbeteren.
Echter, beide soorten, vereisen ieder heel specifieke kennis om het bestaande te begrijpen, te ontdekken wat er fout is, of de nieuwe specifieke wensen te bepalen en daarna om het bestaande om te zetten naar het nieuwe (en te testen). In deze schakel heeft AI weinig zin.
Cybersecurity is een complex probleem omdat het binnen een bedrijf over verschillende systemen kan gaan, die allemaal met elkaar moeten samen werken.
In zekere zin heeft ieder systeem zijn eigen specialisten. Om daar een vorm van eenheid te brengen via AI lijkt mij een heel moeilijke taak.
Een belangrijke vraag hierbij is: zijn er redundante systemen, d.w.z. systemen die dubbel zijn uitgevoerd. Bij dit soort systemen is het heel belangrijk wie is er verantwoordelijk? Is dat een externe partij? Ook hier is AI van weinig nut.
Een heel ander probleem is fraude bestrijding met behulp van AI.
Nu is het zo dat phishing vaak gebruik maakt van foute URL's. Wat heel gemakkelijk is om die foute URL's (site) in een lijstje (array) te zetten en iedere URL die een internet provider binnenkrijgt te testen op die foute url's en te 'verwijderen' of iets anders. Ook hier heeft AI nauwelijks zin.
Het zelfde kun je ook doen met foute telefoonnummers die jou proberen een 'dienst' te bewijzen.
Je zou hetzelfde ook kunnen doen bij alle rekeningen die er (automatisch) betaald moeten worden. Vaak als je kijkt naar jouw afrekeningen dan staan er namen op die niet duidelijk van wie (welke winkel) die zijn. Extra aanduiding (naast een naam) van een telefoon nummer zou handig zijn. Ook hier speelt AI nauwelijks een rol.
In het begin, toen alle communicatie via de post binnen kwam was de gebruikersvriendelijkheid heel groot.
De tussen schakel alleen via de PC en een directe link met je provider, was in het begin ook zakelijk.
De omschakeling van ieder zijn eigen Netwerk en het volledig vertrouwen op Internet, groeide het aantal pagina's per applicatie, verminderde de informatie per pagina, verdween het overzicht en verminderde de gebruikersvriendelijkheid.
Dit werd nog het duidelijkst bij het gebruik maken van je iphone, voor serieuze toepassingen, waarbij je gemakkelijk een fout kunt maken, of alles kunt verliezen.
Terug naar mijn home page Index
Terug naar NRC commentaar NRC Index