Vaak Gestelde Vragen
Deze paragraaf gaat over twee onderwerpen:
- Wat zijn "Vaak Gestelde Vragen" of FAQs.
- Hoe moet een FAQ er uitzien. De mening van de schrijver.
Wat zijn Vaak Gestelde Vragen
"Vaak Gestelde Vragen" (FAQs) zijn een aantal documenten die vragen en antwoorden bevatten, over en voor een specifiek onderwerp.
- FAQs zijn beschikbaar voor de vele discussie groepen. Een discussie groep is een groep mensen die over een onderwerp via e-mails van gedachte wisselen over een onderwerp.
- FAQs moet je eerst lezen voordat iemand een vraag stelt in een discussie groep.
- FAQs zijn geschreven en worden onderhouden door vrijwilligers (onderhoudspersoon) en hebben copyright.
Kies Usenet FAQs als je meer wilt weten over FAQs in het algemeen.
Kies FAQ-List voor een alphabetische lijst van alle FAQs.
Kies: De site van Russ Allbery of kies direct: Faqs en Documentatie om meer te leren over FAQ's en Usenet.
De mening van de schrijver
Uw schrijver staat achter het idee van FAQs. Hij heeft echter een aantal bezwaren en opmerkingen.
In de rest van deze bladzijde word met FAQ bedoeld een gedetailleerde beschrijving van een onderwerp bestaande uit: een inhoud, paragrafen, text, formules en figuren.
Met vraag word bedoeld een opmerking of commentaar over een onderdeel van een FAQ, dat iets niet duidelijk of fout is, met de bedoeling dat de FAQ veranderd moet worden. Dit noemen we een vraag van het eerste niveau. Kommentaar van het tweede niveau is een opmerking over een vraag van het eerste niveau.
- FAQs moeten geen copyright bevatten. FAQs zijn van iedereen. De persoon die het onderhoud doet kan daar geen extra recht aan toekennen temeer daar het een tijdelijke taak is.
- Een FAQ moet niet de mening bevatten van de persoon die het onderhoud doet.
- FAQs moeten de mening vertolken van diegene die een bijdrage leveren.
In feite moeten zij copyright hebben.
- Voor elke discussie groep moet er zijn: ten minste een FAQ, een bemiddelaar en een persoon die het onderhoud doet.
- De bemiddelaar en de onderhoudspersoon kunnen een en dezelfde zijn.
- De taak van de bemiddelaar is niet om vragen te verwerpen of te beoordelen maar meer om iets te verduidelijken.
- De taak van de persoon die onderhoud doet moet de FAQ aanpassen gebaseerd op feedback ontvangen van iedereen.
Als zodanig zal dat de wereldwijde acceptatie van de FAQ vergroten.
Deze taak is niet gemakkelijk.
- De persoon die het onderhoud doet kan ook nieuwe vragen stellen. Vragen door de persoon die het onderhoud doet, heten: voorstel voor een verandering.
- De FAQ moet meer zijn dan alleen maar vragen en antwoorden.
- Een FAQ moet alle informatie bevatten over de huidige kennis van het onderwerp en liefst zo gedetailleerd als mogelijk.
Met inbegrip van alternatiefe theorien en verwijzingen haar de plaatsen waar we nog meer gedetailleerde informatie kunnen vinden.
- In feite vormen alle FAQs tesamen een encyclopedie.
- Voor iedere discussie groep kan er meer dan een FAQ zijn. Echter men moet er goed op letten dat geen onderwerp tweemaal word behandeld. Dit is zeer belangrijk voor definities.
- Als het onderwerp van een discussie groep te groot word dan kan de discussie groep in tweeen verdeeld worden. Het zelfde moet dan gebeuren met de FAQ.
- Een typisch geval hoe het niet moet, zijn de twee FAQs voor sci.physics:
Vaak Gestelde Vragen - Sci.Physics en
Introductie voor de Natuurkunde FAQ.
Ieder van deze FAQs zegt een heleboel waardevolle dingen, echter er zou er maar een moeten zijn.
- Om dingen nog meer te compliceren, in de startrek film FAQ van rec.arts.startrek.tech nieuwsgroep staan ongeveer de zelfde onderwerpen: Relativiteit en FTL Travel. De startrek film nieuwsgroep moet een FAQ hebben die alles verklaard over startrek. Echter a startrek FAQ moet de speciale relativiteits theorie niet uitleggen. Dat moet elders gebeuren. Wel kan er een afzonderlijke FAQ zijn over: "Reizen sneller dan het light" (FTL travel). Het moet duidelijk zijn onder welke nieuwsgroep die hoort.
- Iedere vraag van het eerste niveau moet zo nauwkeurig mogelijk aanduiden op welk onderdeel van de FAQ het slaat. Dit maakt het zo gemakkelijk mogelijk om de FAQ aan te passen en beperkt het dupliceren van de vraag. (Cross posting: de zelfde vraag stellen in twee nieuwsgroepen)
- Iedere vraag van het eerste niveau moet slechts slaan op een heel klein onderdeel van een FAQ. Iedere vraag moet tamelijk kort zijn.
- Kommentaar van het tweede niveau moeten de oorspronkelijke vraag herhalen.
- Kommentaar van het tweede niveau heeft de voorkeur. Dat betekend dat zoveel mensen als mogelijk de oorspronkelijke vraag moeten beantwoorden.
- Kommentaar van het derde niveau door de oorspronkelijke vraagsteller is een overzicht van de ontvangen antwoorden. Als de oorspronkelijke vraag niet duidelijk of compleet was dan moet hij of zij een nieuwe vraag stellen.
- Kommentaar van het derde niveau (en hoger) door anderen heeft de neiging om van de oorspronkelijke vraag aftewijken en moet vermeden worden. Je kunt altijd met een nieuwe vraag beginnen.
- Vragen van het eerste niveau identificeren in principe een fout of een onduidelijkheid in de FAQ. Kommentaar van het tweede niveau is in de meeste gevallen een verwerping en is het eens met de oorspronkelijk text. Kommentaar van het derde niveau lijkt meer op het resultaat van een stemming.
- Voor ieder nieuwsgroep moet er een bibliotheek zijn met oude vragen.
Deze wens is opgelost. Kies Google Usenet groups
- Iedere FAQ moet continue bijgehouden worden.
Ook aan deze wens wordt tegemoet gekomen.
De kwaliteit van de FAQ's moet zodanig zijn, dat, als een student bij een examen het antwoord geeft dat staat in een FAQ, dan moet dat antwoord ook als juist worden aangemerkt.
Feedback
Geen
Gemaakt: 19 September 1996
Aangepast: 6 januarie 2002
Terug naar mijn start pagina: Inhoud van Dit Document