Een van de centrale activiteiten van een bank is het uitlenen van geld. Hiervoor moet je een risico analyse opstellen. Aan de hand van die gegevens en de regels van de bank is het antwoord Ja of Nee.
Het gaat nu in zekere mate om deze bank regels. Het vast stellen van deze regels ligt mij de Raad van het Bestuur. RvB kan in feite de regels versoepelen of aanscherpen. Deze bankregels zijn ook kennis.
Wat de kennis bij de banken betreft is het belangrijk dat ze niet van consultants gebruik maken. Vooral niet onder het mom dat de anderen dat ook doen en of dat het goedkoper is. Als bijv. een hypotheek analist gebruik gaat maken van een consultant dan gaat hij of zij langzaam de verantwoordelijkheid bij die consultant leggen en dat is gemakkelijk maar uiterst gevaarlijk o.a. omdat dan langzaam de kennis wegsijpelt.
Daarnaast je kunt een onderscheid maken tussen spaarbanken en handelsbanken. De klanten van de spaarbanken zijn privé personen en de middenstand. Van handelsbanken de productiebedrijven. Het grootste voordeel voor de consument is dan als je het over het onderwerp privat banking hebt dat je een veel onafhankelijk advies krijgt (als je wilt investeren)
Veel belangrijker is wat is die invloed van ieder precies, welke zijn de verbanden. Dat zou de economie moeten doen. Het probleem is die verbanden zijn heel moeilijk te omschrijven.
Als je dit stuk leest dan is mijn eerste vraag: Wat leren de studenten economie tegenwoordig op de Universiteiten. Maar dat ter zijde.
Nu hebben we het hier over hypotheken. Eigenlijk moet je hypotheken helemaal niet verhandelen. Het beheer en risico moet blijven bij de bank die de hypotheken verkoopt. De AFM en de Ned. Bank zouden dit duidelijk gewoon moeten verbieden.
Het zelfde geldt ook voor verzekeringen.
In het kader "Welke lessen trekt Donner uit de pensioencrisis" lezen we:
Volgens mij is dit een bijzonder moeilijk technisch probleem. Hoe bepaal je precies de invloed van het eigen risico in de zorg. Als je het verhoogt zullen de mensen minder van de zorg gebruik maken, maar leidt dat ook voor minder kosten ? Je moet dan aannemen dat er minder operaties, dokters en ziekenhuis bedden nodig zijn. Het probleem is hoeveel. Dat is een getalsmatig heel moeilijk probleem, nog maar niet te spreken van de ethische kant.
Het verminderen van de overhead lijkt mij een meer gunstige oplossing. Zeker niet schaal vergroting.
In het artikel door onze redacteuren Heleen de Graaf en Egbert Kalse lezen we:
Dit artikel gaat ook uit van het concept om de pensioensopbouw bij te administreren voor alle deelnemers die in het zelfde jaar geboren zijn. In het artikel wordt dat een GeneratieRekening genoemt
Dit idee is ook ongeveer gelijk beschreven in document: GeboortejaarRekening, waarbij ook wordt uitgegaan van een opbouw per leeftijd. Ter onderscheid noem ik dat LeeftijdRekening of GeboortejaarRekening. M.a.w. ieder geboortejaar heeft zijn eigen GeboortejaarRekening.
Wat belangrijk is dat de strategie van het pensioenfonds zodanig is dat aan het einde (als iedereen overleden is) de GeboortejaarRekening op nul staat. M.a.w. er is geen overschot of winst. Daarnaast zijn de uitbetalingen niet constant en kwantitatief gegarandeerd. Dit laatste staat niet in het artikel van Prof Teulings.
In het artikel staat:
Het grootste probleem van het huidige pensioen stelsel is van wege de garanties dat je de huidige pensioentrekkers teveel uitbetaald en dat de latere generaties minder krijgen omdat hun bijdragen reeds zijn opgesoupeerd. Je kunt dat een vorm van solidariteit noemen.
De vraag is: wie wil dit? (solidariteit tussen de generaties)
Staan de burgers hier achter? In feite moeten de oudere deelnemers zich afvragen: heb ik recht op iets waarvoor wij eigenlijk niet betaald hebben en wat wij in zekere zin afpakken van de jongere generatie. Het antwoord is volgens mij: "Nee". De oudere generatie kan wel zeggen: "Maar dat hebben ze ons gegarandeerd". Dan is het antwoord: Ja dat klopt, maar dat hadden ze (note 1) nooit mogen doen.
Staan de pensioenfondsen hier achter ? In feite hebben de pensioen fondsen hier niets mee te maken. Ze moeten in feite doen wat de deelnemers vragen, behalve als ze bepaalde garanties vragen. Dan moeten ze heel voorzichtig zijn en precies omschrijven wat ze garanderen. Wat de pensioenfondsen moeten doen is bijhouden wat het opgespaarde kapitaal is per deelnemer en garanderen dat je eigenlijk direct kunt overstappen naar een ander fonds.
Persoonlijk ben ik niet gelukkig met zinnen in het artikel als:
Sterker nog pensioenfondsen moeten zich verre van aandelen houden i.e. handel in aandelen. Ze moeten geen risico nemen. En als ze in aandelen zouden gaan doen dan zouden dat alleen Nederlandse aandelen moeten zijn.
Conclusie: Solidariteit tussen generaties is niet wenselijk. Solidariteit tussen leeftijdsgenoten zou de realiteit moeten zijn.
note 1: Die "ze" zijn de pensioenfondsen, de overheid en de werkgevers.
Als "ze" voor iets garant staat dan moeten "ze" ook duidelijk zeggen voor wat precies.
Voor sommige grote werkgevers doen ze dat voor hun eigen werknemers. Het probleem ontstaat dat als je vaker van werkgever verwisselt je duidelijk veel minder krijgt. Daarnaast kan het voordelig voor een werkgever zijn om iemand voor zijn 65 te ontslaan. Dan "vervalt" die garantie.
In het artikel lezen we:
Ik ben het met deze steeling eens behalve met het woordje: pervers. In het artikel staat:
De hele problematiek van het pensioenstelsel valt uiteen in drie stukken:
Alleen als je uitgaat van een totale pot per geboortejaar dan kun je spreken van dat er geen solidariteit is tussen de generaties. Alle andere vormen hebben dit niet. Volgens mij levert dit uiteindelijk (bekenen over meerdere jaren) ook het meest op voor de deelnemers, uitgaande van gelijke bijdragen (inclusief werkgevers bijdrage). Lees verder: GeboortejaarRekening
In het kader "Hoe wordt het?" lezen we:
In dit artikel lezen we:
Toch is er in de huidige maatschappij nog steeds kans op maatschappelijke onrust. In het verleden werden de problemen per regio, per land opgelost. In de huidige maatschappij is er sprake van globalisering dwz iedereen heeft infeite met iedereen te maken, maar de werkelijkheid is anders. Wat we zien is dat de productie processen zich in bepaalde gebieden afspelen en dat er in andere gebieden (regios) eigenlijk "niks" meer gebeurt. Hetzelfde met de technologische ontwikkelingen en vernieuwingen. Alleen de beste wereldspelers blijven over. Deze ontwikkeling is zeer zorgwekkend.
Het gevolg is er landen ontstaan die eigenlijk niks meer produceren. De "oplossing" is deels emigratie of geld lenen om in hun onderhoud te voorzien. Beide oplossingen zijn verre van ideaal.
Om dit echt op te lossen moet je eigenlijk eerst een economische doelstelling definieren.
Dit is een heel slechte ontwikkeling. Verzekeraars mogen gerust levensverzekeringen aanbieden, want dat is een heel ander product.
Het is gewoon fout dat er in China veel geproduceerd omdat het daar het goedkoopste is. Die boodschap moeten de universiteiten uitdragen en de overheid moet dat ondersteunen.
Het artikel begint met:
In feite moeten de economen waarschuwen wat voor risico's dit soort kudde gedrag met zich meebrengt. Het centrale probleem is eigenlijk dat niemand meer zegt: waar zijn we eigenlijk mee bezig. Dwz een goede evaluatie ontbreekt, want niemand wil zijn handen vuil maken.
De economen moeten hiervoor waarschuwen.
Laten we aannemen dat de overheid gaat investeren in onderwijs, daardoor neemt de overheidsschuld toe. Het doel is de hoger opgeleiden duurder werk gaan doen en meer gaan verdienen. Dit meer verdienen kan in tweede instantie ook weer extra werk opleveren als ze niet alles gaan sparen. De belangrijkste motor om de staatschuld terug te verdienen is dan door hogere belasting opbrengsten. Maar dat ligt niet zo simpel. Wat gebeurd er als deze hoger opgeleiden hier geen werk meer kunnen vinden en in het buitenland gaan werken? Wat gebeurd er als deze hoger opgeleiden produkten gaan kopen die in het buitenland gemaakt zijn ? Dan neemt het BNP niet toe en de staatsschuld niet af en stijgt de schuld/BNP verhouding |
Wat wel zo is dat landen die veel produceren en aan veel research doen er financieel het beste voorstaan. De politici hebben hier niets meetemaken want anders kom je op het terrein van staatssteun en dat laatste moet je gewoon niet toestaan.
En wat de overheid betreft ze moet zich helemaal niet met het bedrijfsleven gaan bezig houden want daarvan hebben ze de kennis niet. Hun taak is het terrein van het algemeen nut.
Direct daarna staat er:
Het beeld dat hier geschetst wordt is veel te simpel. Het is waar dat een land aan een bepaalde investering geld kan verdienen. Dat geldt voor iedereen. Maar het is zeker niet zo als je het verdiende geld opnieuw investeert dat je dan opnieuw geld verdient.
Het kan wel maar het is niet zeker. M.a.w er is helemaal geen sprake van een multiplier effect. Dat zou ook tegemakkelijk zijn.
Het advies is zeker niet voor Griekenland: doe aan R&D en de winst stop je ook in R&D en dan verdwijnt de staatsschuld als sneeuw voor de zon....
In principe kan het waar zijn voor Griekenland, maar nooit voor alle landen.
Wat men moet doen is zorgdragen voor een stimulerings programma zodat de zuidelijke landen tegen 0% kunnen lenen en bedrijven daar bouwen om aan hun eigen binnenlandse consumptie te voldoen. De winst van die bedrijven moet vooral in de zuidelijke landen blijven |
Als de pensioenfondsen daadwerkelijk een deel van hun inkomsten hieruit generen en ze nu verplicht zouden worden om de belastingen direct aftedragen als ze de bijdragen ontvangen dan zullen de inkomsten van de fondsen minder zijn en de pensioenen lager.
Ook nu dezelfde opmerking: Dit gebeurd al jaren en de economen hadden hiervoor moeten waarschuwen.
Natuurlijk is dit in de huidige situatie moeilijk toe te passen, maar het is heel belangrijk als je het met elkaar eens bent wat je uit eindelijk wil, wat er nu fout is en hoe je het doel wil bereiken. |
Research en development is veel minder belangrijk voor de economie als men op het eerste gezicht denkt. R en D is wel belangrijk voor de gezondheid en voor het zoeken naar alternatieve energy bronnen. Wat een land vooral niet doen is zijn produktie naar het buitenland verplaatsen omdat het daar goedkoper is. Het enige wat je kunt is produktie naar het buitenland verplaatsen om tot een meer evenwichtiger produktie verdeling te komen. De winsten moeten ook evenredig in het buitenland blijven. |
Het jammerlijke van het hele artikel is dat er geen analyse in staat wat er in het verleden allemaal is fout gegaan. Een belangrijke reden is dat er in vele landen gewoon te weinig wordt geproduceerd door de eigen mensen voor de eigen mensen. Als de bedrijven en de overheid denken dat het veel goedkoper is om in het buitenland te produceren dat leidt dat intern tot werkeloosheid, hebben de mensen minder geld voor het kopen, huren en onderhoud van een huis en daalt de huizen markt. Vooral die bedrijven die exporteren hebben duidelijk voordeel hebben van zo een strategie omdat er veel geld in het buitenland is. |
Bij het lezen van dit artikel rijst de volgende vraag op: Wat is normaal. Hoe behoort het eigenelijk. Als je een hypotheek wilt hebben op je huis dan ga je naar de bank en klop je niet aan bij een pensioenfonds. Geld uitlenen behoort tot de core business van een bank en als ze dat niet kunnen moet de structuur van de bank veranderen en of de mensen die daar werken ontslaan. Zo simpel ligt het. Als je het artikel leest dan komt het omgekeerde beeld naar voren: Pensioensfondsen moeten veel meer in hypotheken gaan doen. 22 hoogleraren vinden ook en ik neem aan dat zij dat zelfde aan hun studenten zo leren. Dat is een heel trieste zaak. Daarnaast bestaat er een grote kans dat sommige politieke partijen dit standpunt gaan overnemen, dus dat voorpelt ook niet veel goeds. |
Als je het geheel leest dan vraag je je af waarover gaat het precies. Het gaat hier over economie. Over arbeid. Maar niet zo zeer over arbeid in Nederland, maar over arbeid in het algemeen. Ook over pensioenen in het algemeen. M.a.w. over regels die in feite voor iedereen gelden, waarbij je het belangen voor ieder land het zelfde zijn. Iedereen gelijk. Als je zo een uitgangs punt nastreeft dan zijn bijvoorbeeld begrippen als beleggen in het buitenland uit den boze. Waarom zou een Nederlands pensioenfonds dat doen als uitgangspunt dat ze beter presteren terwijl aan de andere kant dat het Nederlandse bedrijfsleven benadeelt, specifiek diegene die aan de fondsen betalen. Dat zelfde moeten de buitenlandse pensioenfondsen ook niet doen. Het zelfde geldt voor handel in het algemeen. Handel tussen buurlanden is goed alleen als er tussen twee landen evenveel wordt ingevoerd als uitgevoerd. Dit moet je heel letterlijk nemen en zou voor vele produktgroepen ook moeten gelden. Als een land buiten de EEG iets binnen de EEG wil verkopen dan mag dat gerust maar dan moeten ze wel binnen de EEG produktie bedrijven inclusief research opzetten. Het omgekeerde geldt ook. Maar produkten in het buitenland laten maken en ze terug importeren mag niet. Let op dit geldt ook voor mensen. Het is onterecht om Grieken in Duitsland te laten werken omdat er bij de een teweinig en bij de ander teveel werk is. |
Volgens mij zijn de verplichtingen van een pensioenfonds minimaal. Wel is het zo dat de pensioenfondsen de hun toevertrouwde gelden adequaat moeten beheren, maar zij mogen daarbij geen extra risico's lopen.
Het motto van een pensioenfonds moet zijn:
Bij deze minimale variant is er geen rekening gehouden met de inflatie nog met enige vorm van een 70% regeling, want de pensioenfondsen garanderen in feite niets.
Het enige wat de pensioen fondsen kunnen zeggen is dat als de participant constant over 40 jaar periode het zelfde verdient en constant ieder jaar 10% van zijn salaris afstaat dat de participant het eerste jaar van zijn pensioen 30% van zijn salaris krijgt en dat dit bedrag jaarlijks met 2% stijgt (uitgaande van een markt rente van 2% en totdat de participant overlijdt). Daarnaast als de participant voortijdig overlijdt dan gaat er niets over naar de erfgenamen. In plaats van participant kun je ook echtpaar lezen. De 2% is tijdsgebonden en niet gegarandeerd.
Mocht de werkgever wel iets willen garanderen wat de pensioenen aangaan (bijv. 70% van het laatste loon of een waarde vast patroon) dan moeten zij dat met de pensioenfondsen afspreken en in een protocol vastleggen. In dat protocol moeten zij dan ook vastleggen dat zij zullen bijbetalen zodat de pensioenfondsen aan deze afspraken (verplichtingen) kunnen voldoen. Maar het mag zeker niet zo zijn dat de pensioenfondsen dan in aandelen gaan beleggen. In dat protocol kunnen ze dan ook vastleggen dat er werkgever vertegenwoordigers in de raad van commissarissen moeten zitten om hun belangen te verdedigen.
E-mail:nicvroom@pandora.be.
Terug naar mijn start pagina: Inhoud van dit document